Kvadratmeter- och personalkostnader är de dyraste kostnader du har som e-handlare eller 3PL:are. En verksamhetsflytt kan lätt bli både smärtsam och kostsam. 90% av alla våra kunder har tvingats flytta minst en gång under de senaste åren. Tillväxten inom e-handel och 3PL är svår att jämföra med någon annan bransch. Att växa från ett år till ett annat med 300% är inte ovanligt. 

Dessa tillväxtresor är så klart roliga, men det är inte helt utan bekymmer. Här är några av de vanligaste: 

1. En flytt blir oundviklig

Det är ingen slump att det idag dyker upp nya logistikcenter på “löpande band”. På logistiskt smarta platser skapas hub efter hub längs europavägar och hamnar. Paketens resa har varit i åtanke när dessa områden skapats, men vem tänker på personalen? Hur enkelt är det för kvällsskiftet, som ofta består av studenter och som inte har tillgång till bil att ta sig till arbetet? Tillgången till flexibel personal avtar ofta ju längre bort från stadskärnan du kommer.

2. Du måste bygga ut

Att rodda med en utbyggnad mitt under din tillväxtresa är inte optimalt. Många gånger stöter du på patrull i form av markägare, kommun eller någon annan aktör som är utanför din kontroll.

3. Du outsourcar logistiken

Många e-handlare hamnar i en ohållbar situation. Antingen blir man expert på sin egen logistik, rekryterar och nördar ner sig för att utforska sina alternativ, eller så lägger man ut det på tredje part. Detta behöver inte vara något negativt, men ett möte med oss på e-motions skapar nya infallsvinklar på hur du kan behålla logistiken, utan att behöva bli expert. När vi tittar på våra kunders flöden och diskuterar lösningar skapas större förändringar till ett schysstare pris

4. Storskaliga robotlager

Den här typen av robotlager är en fantastisk lösning när det kommer till lagereffektivisering. En otroligt häftig produkt, minst sagt. Den är dock inte för alla verksamheter, och framförallt inte i alla skeden. För att hantera kraften från ett autolager krävs effektiv hantering runtomkring. Det hjälper vi dig med. 

 

Vår spaning är att de lönsammaste e-handlarna väljer att satsa på automationslösningar som gör maximal nytta för den nedlagda investeringen. På så sätt undviker de problematiken vi gått igenom ovan. Alla våra produkter är utvecklade för att skapa riktigt bra ROI och optimala flöden hos e-handlare och 3PL:are. 

Ett bra exempel på detta är vår Stacker/Destacker som utvecklats för att skapa en bättre process i dina befintliga lokaler.  Här har vi valt att utnyttja höjden i din lokal. 

Vill du veta mer om hur din verksamhet kan bli effektivare med automation? Boka en demo med mig, Jeff!

Snusbolaget Norden AB började i ett garage fullproppat med snus och kartonger. När affären tog fart flyttade de till ett större lager, och har vuxit kraftigt under de senaste tio åren. Nu går e-motions Europe AB in som leverantör och partner.

Att beställa snus på nätet blir ett självklart val för allt fler konsumenter. När Snusbolaget 2018 gick in i Norge, var det under namnet Snushjem. Under Q3 i år går automationsbolaget e-motions in som totalpartner i all automation för den norska logistiken. Med lösningar för momenten plock, pack, och sortering effektiviseras orderhanteringen, vilket bäddar för en fortsatt lönsam tillväxt internationellt. Automationen har flera inbyggda kontroller och integreras med övriga system. Det ger positiva effekter för Snusbolaget både i kvalitet och ökad kapacitet. Konsumenten får dessutom bättre service och snabbare leverans.

 

” Snusbolaget är en riktigt spännande e-handlare och en viktig partner för oss. Vår tillväxtresa är i full gång, och vi ser fram emot att utvecklas i takt med dem i Norden och även i andra delar av världen”.

– Nils Brunke, VD på e-motions Europe AB

Den norska anläggningen är det pilotprojekt som startar samarbetet mellan e-motions och Snusbolaget. Redan nu planeras liknande upplägg i fler logistikanläggningar och i fler länder.

”e-motions är den typ av partner vi behöver för att kunna fortsätta vår tillväxtresa, snabba lösningsfokuserade och med modern teknik. Vi ser fram emot produktionsstart av vårt nya lager i Oslo och vi tror att det bara är det första av många steg på en lång gemensam resa mot att bli global e-handelsaktöri framkant.”

– Jonas Kolehmainen, Chief Logistics Officer på Snusbolaget Norden AB

 


– Snusbolaget Norden AB
startade 2009. De har idag ca 140 anställda, de flesta i Sverige men också USA, Norge, Spanien m fl. 2020 hade de en omsättning på drygt 1,8 miljarder SEK. För mer information, besök snusbolaget.se eller www.hayppgroup.com

– e-motions Europe AB ställde 2018 om sin verksamhet från industriell automation till att vara 100% riktad mot e-handel. Ett entreprenörsdrivet logistikautomationsbolag med bas i Tenhult, strax utanför Jönköping. 2020 hade de en omsättning på drygt 40 miljoner. Läs mer på e-motions.se

 

För ytterligare information: e.motions Europe AB, Nils Brunke, VD, 073-501 11 920, nils.brunke@e-motions.se
Snusbolaget Norden AB, Jonas Kolehmainen,Chief Logistics Officer, 070-935 38 88, jonas.kolehmainen@hayppgroup.com

Det är inte ovanligt att e-handlare och 3PL:are tvingas dubblera sin personal under Black Friday och julhelgerna. Vissa verksamheter verkar till och med vara lite stolta över det. Men inte nog med att det är slitsamt för alla avdelningar så tvingas de dessutom se sina marginaler ätas upp av nya kostnader, under vad som borde vara den mest lönsamma perioden på året. Många av de e-handlare jag pratat med vittnar om att denna period är så kritisk att de inte skulle gå runt om de gick miste om just denna tid.

Hur skapar vi lönsamhet i Q4? Här är tre vanliga flaskhalsar (och hur du hanterar dem):

Plocket
I ett annat inlägg pratade vi om att plockeffektivitet handlar om koll på data. Frågor som “vilka är våra mest frekvent plockade artiklar?” och “vilka artiklar tenderar att bli liggandes en längre tid?” är viktiga att ha koll på. Med hjälp av data från WMS-systemet kan era skews (lagerplatser) optimeras. Det är inte ovanligt att en medarbetare i plocket går (springer) 25-30 tusen steg per arbetsdag. Med vår pick-to-light skapas en hög effektivitet och mindre spring. Era “high-rollers”, alltså de artiklar som plockas mest frekvent, placeras strategiskt för optimalt flöde.

Packen
Den absolut skickligaste packaren vi på e-motions någonsin skådat befinner sig i Norge och packar nästan 1000 paket på 8 timmar. Med vår cold-seal packmaskin slipper du emballagesvinn, limgranulat och värmeelement. Du kan dessutom använda ett emballage som är 100% återvinningsbart och etikettera och färdigställa för slutsortering. e-motions packmaskin hanterar drygt 4800 paket per skift, eller 10 i minuten. Pay-off tiden är aldrig längre än 8 månader.

Sorteringen
”Att fela är mänskligt” finns det något som heter, och visst är det även så på sorteringsavdelningen. Ett felsorterat paket driver både ett kostsamt supportärende och kostar dig pengar. Ett paket som råkat gå med exempelvis Bring istället för Postnord kan kosta tusenlappar att få utskickat till ursprunglig adress. Ponera att paketet dessutom hamnat i Norge, där du måste tulla tillbaka paketet, och din slutkund lämnar ett dåligt omdöme. Vikten av hög precision i slutsorteringen går inte att betona tillräckligt. e-motions DWS-system hanterar upp till 3500 paket per timma och har en precision på 99,99%.

Vill du veta mer om vår automation och hur snabbt du kan räkna hem en investering? Kontakta Jeff Ström på 073-544 59 07 eller jeff.strom@e-motions.se.

Underskatta aldrig den mänskliga faktorn.

En vanlig missuppfattning inom e-handel och 3PL är att det är en för hög tröskel och att automationslösningar är dyra. Många tror att någon form av robotlager är den enda vägen att gå. Här vill vi skapa en tydligare bild, och ge fler företag möjligheten till lyckad och lönsam automation. Med stöd av data från ditt system (tex. WMS eller ERP) hittar vi tillsammans det vi på e-motions kallar för “the sweet spot”.

 

The sweet spot är den punkt där du får allra bäst return on investment. Här nedan är en tydlig bild av hur många plockplatser vi kan slutföra procentuellt av samtliga plock. Det är också där- och enbart där- som vårt fokus för automationen ska ligga.

Med vår Pick-to-Light (eller Pick-by-light som vissa säger) kan vi med en liten investering göra enorm skillnad. PTL:en löser oftast en högre procent av den totala orderstocken än vad man tror vid första anblick. I bilden ovan ser vi en typisk kurva för hur en 3PL, eller e-handlares, relation ser ut mellan antalet lagerplatser (x-axeln) och procentuellt för hur stor del av våra orders vi kan slutföra (y-axeln). Vi kan exempelvis med 96 plockplatser slutföra 60% av samtliga orders.

 

Tre viktiga take-aways:
1. Låt data vara styrande för att få ett så optimerat flöde som möjligt.
2. Fokusera på dina high-rollers.
3. Identifiera er sweet-spot och applicera 80-20-regeln.

Bra automation i logistiken är en nyckel till att hålla din verksamhet attraktiv för kunder, personal och leverantörer. Det finns dock några luriga fällor som gör att många företag missar måltavlan med investeringen. Här listar vi fyra vanliga misstag och ger tips på hur du undviker dem: 

1. Fixerad vid inköpskostnaden

Automation kostar mycket. Men att det är en hög initial prislapp betyder inte att det är en dålig investering. Det handlar inte om priset, utan om avkastningen på investeringen (ROI). Vilka kostnader slipper du och hur påverkas effektivitet och kvalitet med den nya automationen? Frågor som dessa behöver svar innan du lägger energi åt att få ner prislappen.

Arbeta med en automationspartner som kan visa på lönsamhet och räkna ut ROI. Detta motiverar en investering och underlättar ett beslut. Det går (oftast) fortare att kamma hem en investering än vad många först tror. 

2. Stora ingrepp för tidigt

För att automatisera ett helt flöde krävs enorma åtgärder. Vissa moment är kanske till och med bättre (och billigare) att fortsätta hantera manuellt. Det finns ingen vits i att göra mer än vad som behövs.

Få koll på vilka moment som kan automatiseras och vilken effekt detta skulle ge. Applicera 80/20-regeln (Paretoprincipen); att automatisera 20% av flödet ger 80% av resultatet. Hitta nyckelmoment och börja i liten skala. Det går alltid att utveckla, justera och bygga vidare under resans gång.

3. Göra ALLT för att behålla en kund 

Att erbjuda dina kunder ett optimalt flöde för just deras produkter eller önskemål är såklart viktigt. Kanske till och med avgörande – men till vilket pris? Att investera i automation för ett kundspecifikt flöde kan bli väldigt dyrt. Om kunden inte har tid att vänta eller redan börjat titta efter en ny logistikleverantör så hamnar du i en dum situation.

Du vill inte stå med en tung investering som plötsligt inte går att räkna hem. Försök hitta lösningar som går att ta använda för flera kunder. Om du ändå måste vara kundspecifik – var då på det torra med att det är ett långsiktigt tänk från båda sidor. Ett längre avtal kan ge rätt trygghet för båda parter. 

4. Släcka bränder 

Finns det ett flöde eller ett moment som inte fungerar helt som det ska? Automation är ingen quick-fix. Det är naturligtvis smart att gräva där man står, och ibland kan det vara rätt väg att gå – men var inte rädd för att tänka om och tänka nytt. Att börja från scratch kan vara den bästa vägen bort från gamla problem och vägen till en lönsammare produktion. En erfaren automationspartner kan komma in med nytt syre och ge nya perspektiv.

 

Har du frågor om automation eller vill veta mer om hur vi jobbar? Kontakta oss här eller följ oss på LinkedIn.

DreamLogistics är en av nordens snabbast växande 3pl-aktörer. Med logistikanläggningar i Habo, Ängelholm och Borås ska de bli e-handlarnas självklara val när det kommer till logistikpartner. Denna resa får vi på e-motions hänga med på – som automationspartner.

“Vi köper inte bara en produkt utan för oss handlar det om ett partnerskap, där vi utvecklar lösningar och processer ihop. Vårt mål är att bli bäst på e-handelslogistik, och då är automation en väldigt viktig del”

Så sa Jonas Ahlgren, VD på DreamLogistics till Dagens Logistik om samarbetet tidigare under hösten.

Att komma in som underdogs i en bransch med så stora och väletablerade aktörer som logistikbranschen är så klart inte bara enkelt, säger e-motions VD Nils Brunke. Samarbetet med Dream är verkligen ett kvitto på att logistikbranschen, framförallt kopplat till e-handeln, är under förändring, och att vår teknik och kompetens går att räkna med, fortsätter han. Vi är ödmjuka inför uppgiften och ser fram emot att få utvecklas tillsammans med Jonas och gänget på DreamLogistics.

Samarbetet inleds med sex olika projekt och som det ser ut nu berör det flera av Dreams anläggningar. Det första projektet består av en sorteringslösning med plock-och-packstation. Målet med denna är att effektivisera ett befintligt krävande flöde. Leverans sker redan nu i veckan. 

Gilla e-motions.se på LinkedIn för att ta del av fler nyheter. Uppdateringar om samarbetet sker löpande.