Publicerad:
Skribent: Jeff Ström

Fyra fällor vid investeringar i automation (och hur du undviker dem)

Vi listar fyra vanliga misstag och ger tips på hur du undviker dem.

Bra automation i logistiken är en nyckel till att hålla din verksamhet attraktiv för kunder, personal och leverantörer. Det finns dock några luriga fällor som gör att många företag missar måltavlan med investeringen.

1

Fixerad vid inköpskostnaden

Automation kostar mycket. Men att det är en hög initial prislapp betyder inte att det är en dålig investering. Det handlar inte om priset, utan om avkastningen på investeringen (ROI). Vilka kostnader slipper du och hur påverkas effektivitet och kvalitet med den nya automationen? Frågor som dessa behöver svar innan du lägger energi åt att få ner prislappen.

Arbeta med en automationspartner som kan visa på lönsamhet och räkna ut ROI. Detta motiverar en investering och underlättar ett beslut. Det går (oftast) fortare att kamma hem en investering än vad många först tror. 

2

Stora ingrepp för tidigt

För att automatisera ett helt flöde krävs enorma åtgärder. Vissa moment är kanske till och med bättre (och billigare) att fortsätta hantera manuellt. Det finns ingen vits i att göra mer än vad som behövs.

Få koll på vilka moment som kan automatiseras och vilken effekt detta skulle ge. Applicera 80/20-regeln (Paretoprincipen); att automatisera 20% av flödet ger 80% av resultatet. Hitta nyckelmoment och börja i liten skala. Det går alltid att utveckla, justera och bygga vidare under resans gång.

3

Göra ALLT för att behålla en kund 

Att erbjuda dina kunder ett optimalt flöde för just deras produkter eller önskemål är såklart viktigt. Kanske till och med avgörande – men till vilket pris? Att investera i automation för ett kundspecifikt flöde kan bli väldigt dyrt. Om kunden inte har tid att vänta eller redan börjat titta efter en ny logistikleverantör så hamnar du i en dum situation.

Du vill inte stå med en tung investering som plötsligt inte går att räkna hem. Försök hitta lösningar som går att ta använda för flera kunder. Om du ändå måste vara kundspecifik – var då på det torra med att det är ett långsiktigt tänk från båda sidor. Ett längre avtal kan ge rätt trygghet för båda parter. 

4

Släcka bränder

Finns det ett flöde eller ett moment som inte fungerar helt som det ska? Automation är ingen quick-fix. Det är naturligtvis smart att gräva där man står, och ibland kan det vara rätt väg att gå – men var inte rädd för att tänka om och tänka nytt.

Att börja från scratch kan vara den bästa vägen bort från gamla problem och vägen till en lönsammare produktion. En erfaren automationspartner kan komma in med nytt syre och ge nya perspektiv.

Kontakt

Har du frågor om automation eller vill veta mer om hur vi jobbar? Kontakta mig så snackar vi.

Key Account Manager

Jeff Ström

Vi finns här för dig

Fyll i formuläret här nedan så hjälper vi dig vidare. Tack för att du kontaktar oss!