Publicerad:
Skribent: Jeff Ström

Hur skapar e-handlare och 3PL:are lönsamhet i Q4?

Det är inte ovanligt att e-handlare och 3PL:are tvingas dubblera sin personal under Black Friday och julhelgerna. Vissa verksamheter verkar till och med vara lite stolta över det.

Men inte nog med att det är slitsamt för alla avdelningar så tvingas de dessutom se sina marginaler ätas upp av nya kostnader, under vad som borde vara den mest lönsamma perioden på året. Många av de e-handlare jag pratat med vittnar om att denna period är så kritisk att de inte skulle gå runt om de gick miste om just denna tid.

Så skapar du lönsamhet

Här är tre vanliga flaskhalsar (och hur du hanterar dem):

  1. Plocket
    I ett annat inlägg pratade vi om att plockeffektivitet handlar om koll på data. Frågor som “vilka är våra mest frekvent plockade artiklar?” och “vilka artiklar tenderar att bli liggandes en längre tid?” är viktiga att ha koll på. Med hjälp av data från WMS-systemet kan era skews (lagerplatser) optimeras. Det är inte ovanligt att en medarbetare i plocket går (springer) 25-30 tusen steg per arbetsdag. Med vår pick-to-light skapas en hög effektivitet och mindre spring. Era “high-rollers”, alltså de artiklar som plockas mest frekvent, placeras strategiskt för optimalt flöde.

  2. Packen
    Den absolut skickligaste packaren vi på e-motions någonsin skådat befinner sig i Norge och packar nästan 1000 paket på 8 timmar. Med vår cold-seal packmaskin slipper du emballage-svinn, limgranulat och värmeelement. Du kan dessutom använda ett emballage som är 100% återvinningsbart och etikettera och färdigställa för slutsortering. e-motions packmaskin hanterar drygt 4800 paket per skift, eller 10 i minuten. Pay-off tiden är aldrig längre än 8 månader.

  3. Sorteringen
    ”Att fela är mänskligt” finns det något som heter, och visst är det även så på sorteringsavdelningen. Ett felsorterat paket driver både ett kostsamt supportärende och kostar dig pengar. Ett paket som råkat gå med exempelvis Bring istället för Postnord kan kosta tusenlappar att få utskickat till ursprunglig adress. Ponera att paketet dessutom hamnat i Norge, där du måste tulla tillbaka paketet, och din slutkund lämnar ett dåligt omdöme. Vikten av hög precision i slutsorteringen går inte att betona tillräckligt. e-motions DWS-system hanterar upp till 3500 paket per timma och har en precision på 99,99%.Underskatta aldrig den mänskliga faktorn.

Kontakt

Vill du veta mer om vår automation och hur snabbt du kan räkna hem en investering? Kontakta mig.

Key Account Manager

Jeff Ström

Vi finns här för dig

Fyll i formuläret här nedan så hjälper vi dig vidare. Tack för att du kontaktar oss!