-Vi är så duktiga på att plocka här. Inte behöver kontrollväga utgående kollin.
-Nej, nej. Vi har samma pris på alla paket upp till 25 kg oavsett storlek. För oss räcker det gott med att den enbart sorterar rätt!
Ofta när det kommer till projekt som involverar paketsortering är det alltid någon branschkollega som vurmar för en lösning som ”enbart” sorterar paketen. En kamera -eller scanner, fästs på en metallbåge ovanför paketbanan, vars enda syfte är att få träff på etiketten -> meddela automationen -> sortera ut på rätt bana eller bur. Check.
Varför ska man egentligen göra mer än så? Det är ju faktiskt en ”sorteringsmaskin” och inte en ”röntgenmaskin”, som jag hört någon stackare uttrycka.
På samma sätt som att alla sociala medier-plattformar, eller webbplatser, i världen plötsligt skulle sluta följa de kaksmulor man lämnar efter sig på internet. Syftet är väldigt enkelt. Den data du annars går miste om har värde. Data man själv aldrig i sin vildaste fantasi kunde tro ha ett värde, har i regel ett värde.
Här är 3 anledningar till att man bör väga och dimensionera sina egna försändelser:
"Varför ska man egentligen göra mer än så? Det är ju faktiskt en sorteringsmaskin och inte en röntgenmaskin".
Ett mycket färskt exempel är de lagförslag/direktiv från EU (släpptes Q1 2024) gällande fyllnadsgrad i e-handelspaket. Det tycks snart bli en klyscha, men luften förblir än idag den mest fraktade varan. Tyvärr.
Genom att själv volymväga sitt eget utgående gods kan du enkelt kontrollera, och monitorera, varje utgående kollis fyllnadsgrad.
Exempel:
Order #001 kommer fram till packbordet.
Order #001 innehåller produkterna A, B & C som tillsammans utgör en total volym om 6,2 dm³
Fraktemballage för order #001 dimensioneras av DWS till 9,5 dm³
6,2 dm³ / 9,5 dm³ = 0,65 dm³
= 65% fyllnadsgrad
= 35% Luft
Den här typen av data har värde i följande kategorier:
Kundanskaffning (3PL)
Kundvård (3PL)
Klimatpåverkandeaspekter
Ekonomiska aspekter
Regulatoriska aspekter
Tänk om du varje gång en stressad medarbetare som packade ett kolli med på tok för mycket luft, fick en möjlighet att göra om- och göra rätt- innan det nådde slutkund?
Tänk vad många tråkiga mail kundtjänst skulle slippa.
Få kontroll över dina fraktutgifter
Vi pratar ofta om ”the big four” när det kommer till ett e-handelslagers utgifter:
Personal (löner)
Månadshyra
Emballage, tejp och dylikt
Frakter
Den sistnämnda av dem (frakter) kan ibland vara företagets absolut största utgift.
Och när månadsfakturan kommer. Vad gör man då? Jo, man betalar den och ser glad ut.
Utan att veta vad det är som föranleder beloppet.
Man ingår ofta (inte alltid) i volymviktsbaserade avtal där enbart den ena av parterna gör den debiteringsgrundande volymvägningen.
Så vad är då volymvägning?
Jo. Som speditör vore drömmen så klart om alla e-handelspaket bestod av mobilskal eller skärmskydd. Dessvärre är verkligheten något annat.
Det innebär att desto besvärligare hanteringen av godset är, desto dyrare blir priset för frakten.
Här har vi framför allt två faktorer som spelar stor roll:
1. Paketets dimensioner
2. Paketets vikt
Är paketet stort och skrymmande (men lätt) låt säga en flyttkartong fylld med skumgummi. Ja, då vill speditören ha betalt utifrån paketets volym. Längd, bredd och höjd.
Är däremot paketet litet (men tungt) låt säga en uppsättning hantlar. Ja, då vill speditören ha betalt utifrån paketets vikt.
På så vis önskar speditören alltid komma ut som vinnare genom att täcka alla gråzoner och kryphål.
Men då måste det ju också finnas en magisk gräns? För när övergår ett paket till den ena eller andra modellen? Och framför allt måste en vägning och mätning äga rum. Det är nämligen enbart den debiterande parten som utför mätning och vägning som ligger till grund för månadsfakturan.
Och gränsdragningarna mellan vikt och volym kan dessutom vara kopplade till tariffer, som kunden visserligen är medveten om, men om paketet väger 1 gram mer, eller är 1 mm för stort, då kan kostnaden för det unika kollit skjutas från kanske 39 SEK till 79 SEK, om du har otur. En ökning med mer än 100%. Har produkten marginaler för att kunna ta en sådan oförutsedd kostnadssmäll?
Att få ut bra mätvärden på paket som rör sig är svårt. Ju högre hastighet, desto svårare att få till det precist. Oftast är du själv i kontroll över tempot på ditt lager, peakar till trots.
En paketsorteringsterminal däremot kan fullkomligt komma att svämma över periodvis. Och ju snabbare tempo de behöver köra, desto större blir risken för att misstag uppstår. Och kvar står du med fakturan i ena handen och mössan i andra och funderade på vad som just skett.
Och för dig som kör en så kallad ”flat-rate” med samma pris på allt:
Har du räknat på vad priserna skulle kunna vara baserat på egna data?
Likt världen förändras snabbt gör också situationen på e-handlares lager detta.
Ofta kommer en e-handlare behöva fylla lagret med ny personal. Personal som kanske inte är lika erfaren, utan har lättare att göra misstag än föregående anställda. Eller om det vill sig riktigt illa - att man får in personal med fler agendor än att arbeta.
Ett ökande problem är lagerstölder, särskilt organiserade sådana. Personer från kriminella nätverk tar anställning för att begå storskaliga stölder i lagren. Sofistikerade ligor som vet vart värde finns, och hur man illegalt kan lägga beslag på det. Infiltrerade lager är tyvärr ett mörkertal som det talas alldeles för lite om. Personer som anställds, i god tro, som i uppgift har att smussla ut så mycket produkter och varor det bara går till den svarta marknaden.
Ett väldigt enkelt sätt att kontrollera detta på är helt enkelt att väga alla sina utgående kolli.
Tre t-shirts och ett par jeans bör väga X-antal gram. Är det mer eller mindre har något förmodligen blivit fel och paketet sorteras då till reject och inte till någon av speditörernas burar för avhämtning.
Tänk för de kunder som inte fick tillräckligt, där något saknades och vad det rör upp för logistiska processer och kostnader för att rätta till. Eller på att ha inte ha ett överensstämmande lagersaldo.
En DWS är en värdefull försäkring för att förebygga detta.
Vi finns här för dig. Kontakta oss om du är nyfiken på att veta mer kring logistiklösningar för er verksamhet.